Valg af online platform

Du er her: 

Valg af online platform. Få svar på dine spørgsmål.

minutteres læsetid

Valg af online platform

Her er de 7 vigtigste parametre, du skal have på plads, inden du vælger din platform
 - hvis du spørger mig ... og de 3 største fejl mange begår.

Hvilken online platform skal jeg vælge, når jeg gerne vil ...?

Hvilken online platform er bedst at bruge til ...?

Hvilken online platform bruger du til…?

Dette er bare nogle af de spørgsmål, jeg tit selv får eller støder på i diverse netværksgrupper, fra andre der er i gang med valg af online platform.

Der findes et hav af systemer på markedet, der alle kan en hel masse, og der er overlap i funktionalitet. Nogle systemer indeholder (næsten) alt, hvad du har behov for, og andre platforme skal stykkes sammen af flere systemer.

Indrømmet - jeg synes også, det er en jungle at finde rundt i, og prisstrukturen i de forskellige systemer er helt håbløs, når man gerne vil sammenligne på pris.

Jeg kan godt forstå, at du er forvirret, i tvivl og har brug for at høre andres mening.

Jeg forstår også godt, at du har behov for at spørge monopolet i dit netværk på SoMe og høre om deres erfaringer - så du kan undgå at begå samme fejl som dem, når du skal vælge. Måske er der også en, der har fundet et lille lækkert system, du ikke selv har hørt om.

Måske har du prøvet at spørge monopolet i en facebookgruppe. Jeg gætter på, at du fik mindst 4 (måske flere) personers konkrete bud på et system, og alle 4 personer har kun godt at sige om deres bud - og så er du lige vidt.

For hvad skal du så vælge?

Det, der fungerer godt for nogle, fungerer ikke altid godt for andre.

Derfor har jeg skrevet dette blogindlæg. Til dig der enten ...

  • skal i gang med at opbygge en online platform fra bunden,
  • har behov for at udvide den, du allerede har,
  • eller ønsker at udskifte hele eller dele af din nuværende online platform.

Fuld åbenhed.
Jeg anbefaler kun systemer, jeg kan stå inde for. Enten, fordi jeg bruger dem selv eller arbejder med dem gennem en kunde. Du finder ingen affiliate links her, men jeg har dem, og du må gerne få et. Du skriver blot en mail til diana@dianaroed.dk med emnet “aff. til [navn på system]” og beskeden “har du et link”. 

Hvad består en online platform af

Hvad består en online platform af?

Det korte svar er: Den består af de systemer, du har brug for for at drive din online forretning.

Din online platform skal bestå af de værktøjer, du skal bruge for at understøtte dine kunders digitale købsrejse gennem din forretning. En potentiel kundes digitale købsrejse i din forretning starter der, hvor du møder dine kunder. Og den slutter der, hvor dine kunder handler hos dig og får adgang til det, de har købt.

Din online platform kan bestå af alt fra få til mange systemer. Men hele platformen består af alle de systemer, du har brug for.

Jeg plejer at dele dem op i to kategorier:

#1 All-in-one løsninger, som indeholder (næsten) alt det, du får brug for.

#2 DIY (do it yourself) løsninger, som består af mange forskellige systemer, du selv sætter sammen til en platform.

Præcis hvilke systemer, du har brug for og skal vælge, afhænger af din forretning og der, hvor den er på vej hen. Samt dine tekniske evner.

Langt de fleste af mine kunder sælger ydelser, online produkter i form af online kurser, webinarer og lignende. Og nogle driver også en online medlemsklub.

Derfor handler denne blog om de mest centrale systemer, der bruges til at drive en online forretning med fokus på disse forretningsområder:

  • E-mailmarketing (til opbygning af maillister og udsendelse af nyhedsbreve)
  • Website (din hjemmeside, landing pages)
  • Bookingsystem (book møder, undervisning, 1:1 sessioner og meget mere)
  • E-learning (kursus platform til afholdelse af online kurser)
  • Medlemsklub (medlemskab på abonnementsordning)
  • Online betaling (en betalingsgateway, så du kan modtage penge online)

Består din forretning (også) af andre forretningsområder, kan du sagtens læse med alligevel, da her er masser af råd, du sagtens kan bruge, til valg af alle mulige systemer.

Udover disse forretningsområder, er det også en god idé med et regnskabssystem, og gerne et der kan integreres (kobles sammen) med det eller de systemer, du bruger til at sælge dine online produkter fra. Det kan spare dig og din bogholder for mange timers manuelt arbejde. 

Du vil sikkert også få brug for systemer til afholdelse af webinarer, videoredigering, billedbehandling og andre opgaver, der følger med at drive en online forretning. Disse systemer er ikke i fokus i dette blogindlæg.

Mange af os møder vores kunder på de sociale medier, og derfor kan man argumentere for, at en potentiel kundes købsrejse starter her eller på Google (eller en anden søgemaskine). Så i princippet kan en facebookgruppe eller en LinkedIn-profil også være en del af din online platform og integreres med andre systemer, du bruger. Men hele dette aspekt kommer jeg ikke ind på her.

Dette blogindlæg handler om de systemer, du selv har kontrol med.

Skal du i gang med at bygge en ny online platform, eller overvejer du at få sparring og hjælp til, hvordan du bygger videre på den du allerede har, vil jeg gerne invitere dig til en uforpligtende snak. Du kan læse mere om hvordan det foregår og booke i en snak i min kalender her.

Den bedste online platform er den du bruger

Hvad er den bedste online platform?

Den bedste online platform for dig er den, du bruger.

Ja, jeg ved det godt, det er det trælse svar. Men tænk lige over det.

Jeg gætter på, at du har et stykke tøj (måske flere), du ikke bruger særlig tit - måske aldrig. 

Var det dit bedste valg af tøj? 

Nej vel.

Det er fuldstændigt ligegyldigt, om det var billigt eller dyrt, noget alle andre også har, eller noget du fik anbefalet. 

Hvis du ikke bruger det, har du ikke brug for det.

Det samme gælder for din online platform.

Du skal vælge de systemer, du bruger. Dem du logger ind på hver dag og fylder en masse værdifuld data ind i - ligesom dine yndlings bukser, som du ikke har lyst til at smide til vask, fordi du vil hellere have dem på.

Jeg gætter på, du heller ikke gider samle på bukser, der bare ligger i skabet, fordi du aldrig bruger dem.

Når jeg hjælper en kunde med at vælge systemer, går jeg altid ud fra en liste med spørgsmål, som jeg beder kunden svare på. Svarene bruger jeg som parametre til at hjælpe kunden med at vælge de rigtige systemer. Så kunden får en online platform, der passer til kundens tekniske evner og online forretning. Det er ikke altid, jeg stiller dem som direkte spørgsmål, men emnerne er noget, vi kommer omkring i løbet af vores snak. 

De 7 vigtigste parametre, du skal have på plads, inden du vælger din platform - hvis du spørger mig

Den platform, du ender med, afhænger af din ærlighed, når du svarer på spørgsmålene. Jo mere ærlig du er overfor dig selv, jo mere brugbar bliver din platform for dig.

Det allervigtigste parameter, du skal vælge platform ud fra, er dine tekniske evner.

#1 Hvor teknisk stærk er du? Synes du, det er let at få systemer til at snakke sammen?

Er begreber som domæne, webhotel, hosting, URL, https, ftp, integration, API, html, CSS, betalingsgateway, tags og meget mere en by i Rusland eller halvvejs i Rusland for dig? Eller er det noget, du har helt styr på?

Hvis dit svar er, at du synes, teknik er svært, så vil jeg klart anbefale dig at kigge efter et all-in-one system. Her er rigtig meget af den svære teknik allerede udført for dig.

Hvis dit svar er, at det har du helt styr på, så kan du sagtens kigge efter systemer til en DIY-løsning.

Ja, jeg ved godt, at der er hjælp at hente på YouTube og andre steder … og det leder mig til det næste parameter.

#2 Har du lyst og tid til selv at sætte dig ind i tingene, implementere og vedligeholde det?

Min erfaring siger mig, at de ting jeg egentlig ikke har lyst til, dem udsætter jeg. 

Din online platform kan ikke udsættes - i hvert fald ikke, hvis du gerne vil sælge online.

Min tid er værdifuld. Den vil jeg gerne bruge på at lave det, jeg elsker allermest. Det jeg kan hjælpe mine kunder med. Jeg tænker, at du har det på samme måde. Hvis du ved, at du ikke er teknisk stærk i begreberne, så kommer du til at bruge oceaner af tid på diverse hjælpevideoer eller på at spørge monopolet på SoMe eller på at forsøge at lave det selv. 

Den tid, du bruger på at bygge din online platform selv, går fra den tid, du kan bruge på at hjælpe dine kunder. 

Nogle systemer er mere pasnings- og vedligeholdelseskrævende end andre. Det skal der sættes tid af til. Ellers bliver din platform hurtigt forældet. Den sander til i forældet data, og den bliver sårbar for fejl og deciderede hacker angreb. Det kan betyde, at den bliver ubrugelig for dine kunder. Måske er der funktionalitet, der fejler, eller måske er den slet ikke tilgængelig.

Hvis du gerne vil bygge, passe og vedligeholde din platform selv, så skal du overveje muligheden for support, når du går i stå, eller der er noget, du ikke forstår. Det leder mig hen til det tredje parameter.

#3 Hvad er dine muligheder for support?

Når man køber et system, følger der tit adgang til support med. 

Gør brug af den support, for de ved om nogen en hel masse om funktionalitet og teknik i det system, du har købt. 

Men det er værd at overveje, om du kun vil have dansk support, eller om du kan begå dig på engelsk - også til de mere tekniske spørgsmål. Mange systemer har nemlig kun engelsk support.

Support kan også være adgang til en person, der kan hjælpe. Har du eventuelt en i din omgangskreds, der kan hjælpe dig? 

Support kan også være i form af netværksgrupper til de forskellige systemer. Dem findes der en del af, endda på dansk. Her er det værd at huske på, at dem der svarer, svarer ud fra deres egen online forretning - aldrig din. Det kan være rigtig fint, hvis det lige handler om at huske, hvor det nu lige var, du skulle sætte eller fjerne et flueben. Men til spørgsmål, der mere har karakter af “hvis jeg gerne vil kunne xxx, hvordan gør jeg så det bedst?”, kan du risikere at få ligeså mange svar som folk, der svarer dig. 

Endelig skal du overveje muligheden for at betale dig til support - finde en, der sætter sig ind i din forretning, og forstår hvor du gerne vil hen med din platform. En, som sætter sig godt ind i din målgruppe og dine kunders digitale købsrejse.

Det er godt at overveje, om du har luft og lyst til at sætte penge af til at kunne købe dig til hjælp, eller om du har lyst og tid til at gøre det selv?

Uanset om du vælger en all-in-one eller DIY-løsning, er det godt vide, hvad du skal bruge systemet til.

#4 Hvad skal systemet bruges til? Hvad er dine forretningsområder?

Lav en liste med de forretningsområder, du har brug for for at kunne hjælp dine kunder.

Det kunne for eksempel være:

  • E-mailmarketing (nyhedsbrev) - Jeg skal kunne sende nyhedsbreve til mine dem på min mailliste.
  • Hjemmeside eller landing page - Jeg skal bruge en hjemmeside, hvor jeg kan fortælle mine kunder om alle de gode online produkter, jeg tilbyder.
  • Bookingsystem - Mine kunder skal kunne booke i min kalender. Eller det kan være, du tilbyder 1:1 ydelser, møder, online arrangementer og lignende.
  • Online betaling - Mine kunder skal kunne betale online hos mig. Notér her præcis hvilke online betalingsmuligheder, du gerne vil have, for eksempel Dankort/Visa/Mastercard, Apple Pay, Google Pay, MobilePay og lignende.
  • Online journal - Jeg skal kunne føre journal over mine klienter eller på anden måde kunne skrive noter om mine kunder.
  • Online kurser - Jeg skal kunne sælge online kurser.
  • Medlemsklub - Jeg skal kunne tilbyde medlemskab til en medlemsklub.

Kom selv på andre/flere. Listen her er de typiske forretningsområder, jeg støder på blandt mine kunder. Dine krav afhænger af din forretning, og den kender du bedst selv.

Nogle gange kan det være godt at tænke sin forretning lidt frem i tiden - altså hvilke planer om udvidelser af din forretning, du har?

Er du nystartet, og skal du først i gang med at bygge en online platform, kan det være en god idé at starte med få krav. Mange dør nemlig i byggefasen, hvis det bliver for kompliceret og tidskrævende at komme i gang (læs: der går for lang tid fra idé til det første salg).

Og det er brandærgerligt slet ikke at komme i gang, fordi du vil slå for stort et brød op.

Keep it simple - altså din platform.

Nu går vi et spadestik dybere ned og kigger lidt mere detaljeret på funktionalitet.

#5 Hvilken funktionalitet har du brug for lige nu og på sigt?

Jeg forstår godt, hvis du tænker - men det ved jeg ikke noget om, giver det ikke sig selv, hvad for eksempel et e-mailmarketing system skal have af funktionalitet?

Jo, langt hen ad vejen gør det, men nogle systemer er mere komplekse og kan mere end andre. Nogle systemer er bygget til fagfolk. Jeg hører for eksempel tit kunder sige, at man skal være bogholder for at kunne udnytte Economics (regnskabssystem) rigtigt. Hvorimod Dinero og Billy er nemmere at komme i gang med uden at vide en masse om bogføring på forhånd. 

Her kan det være godt at få noget sparring af en, som er i stand til at stille de rigtige spørgsmål, så du kan få hjælp til at svare på spørgsmålet.

Når jeg snakker med mine kunder, så finder jeg for eksempel ud af, om følgende kunne være krav til funktionalitet:

  • Det skal være muligt at købe klippekort
  • Det skal være muligt at uddele rabatkoder
  • Det skal være muligt at føre detaljeret statistik over salg, åbningsrater, se alle mulige sammenhæng i data (hvem køber hvad, hvornår og hvorfor)
  • Der skal være styr på Cookies og GDPR generelt.
  • Der skal sendes en mail når …
  • Der skal være adgangsbegrænsning på udvalgte sider på min hjemmeside.
  • Der skal være en blog på min hjemmeside
  • Der skal være mulighed for at starte automatiske mailserier, når kunder …

Dette var bare nogle af de ting, jeg hører mine kunder snakke om. Du kan have andre/flere krav til funktionalitet, som passer til din forretning.

Jo mere præcis, du kan være, desto nemmere bliver det at vælge det rigtige system.

Når du har ovenstående på plads, kan det være, du sidder med en liste af systemer, hvor du tænker “tja, skal det være system A eller B - de kan det samme”. Så kan det næste parameter være godt at kigge på.

#6 Skal det kunne arbejde sammen med andre systemer?

Noget, der kan spare os for mange timers arbejde, er, når vores IT-systemer “taler” sammen. 

Jeg synes, det er super rart, at når en kunde booker noget i min forretning, bliver der automatisk lavet en faktura, som sendes til kunden, og salget bliver automatisk bogført i mit regnskabssystem, inklusiv bogføring af eventuelle gebyrer.

Så mit bookingsystem arbejder perfekt sammen med mit regnskabssystem. De er integreret, hedder det.

Det kan noget - ikke mindst spare mig for tid brugt på manuel bogføring.

Har du også krav til, at de systemer din online platform består af, er koblet sammen?

Det er der heldigvis mange systemer, der kan, men ikke alle. Det kan derfor være et vigtigt parameter, når valget står mellem system A og B.

Du skal også lige være opmærksom på, hvordan de arbejder sammen. For nogle systemer er det kun semi-automatisk, og andre gange er det en betalbar ydelse, enten hos systemet selv eller hos en tredjepart. 

Det sidste parameter er tit den mange starter med. Det anbefaler jeg ikke - heller ikke, selvom dit budget er lille. At spare her kan ende med en teknisk kompliceret og svær platform, der kræver meget vedligeholdelse. I mange situationer er lidt ekstra penge brugt på systemer, der passer bedre på dig og din forretning, godt givet ud.

#7 Hvad er dit budget?

Men vi kommer ikke udenom prisen, for det er et vigtigt parameter.

Min gamle økonomiprofessor Jørn Henrik Petersen, da jeg læste økonomi og matematik på universitet, belærte mig om:

“Om noget er dyrt eller billigt afhænger af, hvad du er villig til at betale for det.”

For nogle er et par bukser til 500 kr. noget, de kun tør drømme om, og for andre er det så billigt, at de ikke engang ville eje dem, hvis de fik dem foræret. 

Derfor skal du selvfølgelig gøre op med dig selv, hvad din online platform er værd for dig i din online forretning. 

Jeg siger ikke, at du skal investere hele din pension og mere til. Du kan sagtens komme i gang for billige penge og så udvide i takt med, at din forretning vokser, og at dine krav ændrer sig.

Det er helt ok at starte i det små. Det kan godt lade sig gøre.

Men er der så en sammenhæng mellem pris og kvalitet?

Der er helt klart en sammenhæng mellem pris og funktionalitet - jo mere funktionalitet, du vil have, desto mere koster det.

Der kan også være en sammenhæng mellem pris og teknisk sværhedsgrad - det behøver der ikke at være, men det kan der være.

Der findes også ganske udmærkede programmer, som er helt gratis, jeg bruger selv flere af dem. 

Flere systemer har også en gratis udgave, man kan komme rigtig langt med, når man er helt ny og ved at starte op. Så kan du vente med at investere i den betalte version med flere funktioner, indtil du er i gang og har fået kunder. 

Så det behøver bestemt ikke være dyrt at komme i gang. Men det kan gå hen og blive dyrt, hvis du vælger forkert. Især hvis du er nødt til at købe dig til hjælp til at rette op på en hel masse. Og måske endda omlægge til andre systemer for at komme i gang.

De 7 mest brugte systemer, jeg støder på

Lad os kigge på nogle konkrete systemer, der understøtter nogle eller alle af de nævnte forretningsområder. 

De systemer, jeg kommer ind på her, er nogle af de systemer, jeg enten selv bruger eller arbejder med gennem mine kunder. Det er også de systemer, jeg oftest støder på blandt andre soloselvstændige.

Logo for Mailerlite

#1 MailerLite

Primært et e-mailmarketing system.

Letvægts website/landingpage modul, der er rigtig fint at starte op med, hvis budgettet ikke er så stort.

Kan for eksempel integreres til WordPress, Facebook, Stripe.

Der er ikke nogen automatisk integration til regnskabsprogram.

Gratis at komme i gang.

Ikke teknisk krævende.

Skal kombineres med andre systemer, i hvert fald på sigt.

DIY-løsning

Logo for Mailchimp

#2 MailChimp

Primært et e-mailmarketing system.

Letvægts website/landingpage modul, der er rigtig fint at starte op med, hvis budgettet ikke er så stort.

Indbygget bookingsystem og webshop.

Kan for eksempel integreres til WordPress, Facebook, Stripe.

Der er ikke nogen automatisk integration til regnskabsprogram.

Gratis at komme i gang.

Lidt mere teknisk krævende end MailerLite.

Skal kombineres med andre systemer, i hvert fald på sigt.

DIY-løsning

Logo for EasyMe

#3 EasyMe

Startede som et bookingsystem, men indeholder efterhånden rigtig mange moduler, som indgår i en ambitiøse og moderne online platform.

Nogle af modulerne er tilkøb, men EasyMe indeholder følgende:

  • Bookingsystem
  • E-mailmarketing (mailliste og nyhedsbreve)
  • Website (landing pages)
  • Online kursus modul
  • Downloads (salg af e-bøger, lydfiler med mere)
  • Produkter (salg af fysiske produkter enkeltvis)
  • Medlemsklub
  • Medlemslogin (som også kan bruges i WordPress)
  • ...

Her er blandt andet også mulighed for klippekort, rabatkoder, abonnementsordninger (medlemsklub). 

Fuld integration til Dinero og Economics med automatisk bogføring.

Fuld integreret betalingsgateway til online betaling med kort og MobilePay. Du behøver derfor ikke din egen betalingsgateway.

Kan også bruges sammen med for eksempel WordPress, Facebook, Stripe og et e-mailmarketingsystem.

Der er en gratis prøveperiode.

Ikke teknisk krævende.

All-in-one løsning

Kan indgå i en DIY-løsning.

Logo for Simplero

#4 Simplero

Startede som et online kursussystem, men indeholder efterhånden rigtig mange moduler, som indgår i en online platform.

Simplero indeholder følgende moduler:

  • Online kursus modul
  • E-mailmarketing
  • Website (landing pages)
  • Medlemssite.
  • Medlemslogin (virker også på tværs af kursusudbydere)

Der er lavet en automatisk integration til Dinero, men det er gennem tredjepart, og det er en betalbar ydelse.

Du skal have din egen betalingsgateway ved siden af for eksempel Stripe.

Kan også bruges sammen med for eksempel WordPress, Facebook og et e-mailmarketingsystem.

Der er en gratis prøveperiode på 14 dage.

Lidt mere teknisk krævende en EasyMe.

All-in-one løsning

Kan indgå i en DIY-løsning.

Logo for Thinkific

#5 Thinkific

Det er primært et online kursussystem med medlemslogin.

Mulighed for at lave landing pages, der er rigtig fint at starte op med, hvis budgettet ikke er så stort.

For at få mange af de andre forretningsområder med, skal det integreres med andre systemer, herunder også en betalingsgateway.

Der er ikke nogen automatisk integration til regnskabsprogram.

Der er en simpel lille gratis udgave.

Lidt mere teknisk krævende.

Skal kombineres med andre systemer, i hvert fald på sigt.

DIY-løsning

Logo for Kajabi

#6 Kajabi

Det er primært en online kursusplatform, men indeholder alle nødvendige moduler til en online platform.

Her får du blandt andet:

  • Online kursus modul
  • E-mailmarketing
  • Website (landing pages)
  • Medlemssite
  • Medlemslogin

Det skal integreres med en betalingsgateway for eksempel Stripe eller PayPal.

Der er ikke nogen automatisk integration til regnskabsprogram.

Der er en gratis prøveperiode på 14 dage.

Ikke teknisk krævende.

All-in-one løsning

Logo for WordPress

#7 WordPress

Et perfekt website system, især hvis man gerne vil have en blog.

Der findes et hav af plugins (moduler), man kan integrere med en WordPress hjemmeside, så man kan bygge lige den platform, man vil.

De fleste plugins fås i en gratis udgave, så man kan komme i gang for få penge her. Dog stiller det store krav til dine tekniske evner og forståelse for, hvordan det hele virker. Ellers bliver det hurtigt stort, uoverskueligt og vedligeholdelses tungt.

WordPress i sig selv er gratis, men du skal have et domæne og webhotel for at komme i gang. 

(Jeg anbefaler ikke wordpress.org til en ambitiøs og moderne online platform).

Teknisk krævende*.

DIY-løsning

*Der er mange, der påstår, at WordPress ikke er teknisk krævende. Det, synes jeg, er en sandhed med modifikationer. Jeg oplever langt flere fejl på WordPress hjemmesider, end på hjemmesider lavet i for eksempel EasyMe eller Simplero - ganske enkelt, fordi der er mange, der ikke har styr på deres indstillinger, plugins og tema-filer. Derudover er WordPress pasnings- og vedligeholdelseskrævende.

De 3 største fejl mange begår, når de vælger IT-system(er) til deres online platform

#1 Mange vælger først og fremmest ud fra prisen - det skal være så billigt som muligt

Jeg ved godt, at økonomi spiller en stor rolle - jeg er selv selvstændig med et begrænset budget. 

Problemet med at lade prisen være det største parameter er, at den platform, man får bygget, tit ender med at blive for teknisk svær at implementere, passe og vedligeholde. Hvad der umiddelbart virker billigst at komme i gang med, er oftest det mest teknisk krævende.

Noget andet er, at en hjemmeside, man har fået bygget ude i byen til få tusinde kroner, oftest ikke kan det, den skal kunne - hverken nu eller på sigt. 

For få tusinde kroner har en webdesigner ikke tid til at sætte sig ind i din forretning. 

Der er ikke tid til at kigge på dine kunders digitale købsrejse og designe en platform, der passer til det. 

Der er ikke tid til at tænke SEO ind i dine URL'er, titler og tekster. 

Der er ikke tid til at opbygge en hjemmeside, der er nem at vedligeholde. 

Der er ikke tid til, at tage højde for, hvad du gerne vil på sigt.

Hvad du sparer i startomkostninger, kan nemt ende med mange timers teknisk arbejde til implementering af systemer og integration af systemer. Jeg møder mange, der efter at have prøvet at lave det hele selv i flere måneder (nogle op til et år), endnu ikke er kommet i gang med online salg, fordi deres platform er fuld af huller og fejl. 

Og det synes jeg er brandærgerligt.

#2 Mange ender med en online platform, de ikke selv har de tekniske kompetencer til at passe og vedligeholde

Mange af dem der gerne vil bygge det hele selv, de bruger rigtig mange, som i virkelig rigtig mange timer, på at se hjælpevideoer, udføre trial and error forsøg, få tekniske svar fra en supportmedarbejder, som de ikke forstår. 

Og de ender med at sidde og rive sig selv i håret i frustration over en platform fuld af huller og fejlbeskeder.

Det er derfor, det er vigtigt at få styr på krav og funktionalitet til platformen, samt teknisk sværhedsgrad, inden du vælger online platform.

#3 Mange går i gang med at bygge den store forkromede fremtidssikrede platform fra starten af - den de fik anbefalet af monopolet på SoMe

Det kan sagtens være, at det er den platform, du ender med … på sigt. 

Problemet med at bygge for stort fra starten af er, at man mister overblikket - både over platformen og i hvilken rækkefølge, det er smartest at bygge den op.

Det svarer til at starte med at bygge et slot, hvor et lille parcel sagtens kunne have opfyldt opgaven. 

Der skal også mange flere byggeklodser til for at bygge et slot, og det tager længere tid. 

Et andet problem er, at ting ændrer sig - endda nogle gange meget hurtigt. Så inden slottet er helt færdigt og klar til brug, så har behovet ændret sig. Dermed ender mange med noget, som de alligevel ikke rigtig kan bruge - i hvert fald ikke uden at udvide eller udskifte nogle dele.

Mit bedste råd dig

Der findes ikke et one-size-fits-all.

Det, der virker for nogle, virker ikke for alle.

Derfor er mit allerbedste råd til dig, at du sætter dig ned og laver en liste med dine krav til din platform.

Hvad skal den kunne gøre for dig? 

Tænk din målgruppe ind - er der evt. tekniske begrænsning eller udfordringer for dem, du skal tage højde for?

Dernæst skal du gøre op med dig selv, hvor teknisk stærk du er, og hvad du egentlig har lyst og tid til selv at lave.

Ja, jeg ved godt, at økonomi spiller ind.

Min erfaring er bare, at det der umiddelbart ser billigst ud, hvor du tænker “det kan jeg da sagtens selv lave” tit ender med at blive den dyreste løsning. Lad ikke økonomi være det vigtigste parameter, da det kan ende med at være den dyreste løsning.

Dyr, fordi du bruger oceaner af tid på det.

Dyr, fordi du (måske) til sidst må købe dig til hjælp hos sådan en som mig. Og det tager meget længere tid at skulle rydde op og luge ud og prøve at forstå, hvordan det hele hænger sammen, end hvis du har teknisk hjælp med inde over processen fra starten af.

Dyr, fordi det tager unødig lang tid, fra du starter, til du er klar til at tage imod den første kunde. 

Det behøver ikke være dyrt at komme i gang. 

Keep it simple - det kan være, at dit første salg er lidt mere manuelt, end du ønsker på sigt - men så er du i gang. Og kan udvide i takt med, at din forretning vokser.

Det behøver heller ikke være dyrt at have adgang til teknisk hjælp fra starten.

Et 1:1 forløb med mig kan sammensættes på rigtig mange måder. Jeg kan hjælpe dig med at holde styr på den rækkefølge, tingene skal gøres i. Sammen lægger vi en arbejdsplan for dig. Så ved du præcis, hvad du skal have fokus på. Støder du ind i tekniske problemer, så finder vi hurtigt en løsning på det, og så er du videre. Du skal ikke bruge dyrebar tid på endeløse YouTube videoer eller på at kommunikere med en support, der svarer tilbage i tekniske termer, du ikke forstår. Hvor mange og hvor tit, vi holder møder, det bestemmer du. 

Har du lyst til at høre mere om et 1:1 forløb med mig, så vil jeg gerne invitere dig til en helt uforpligtende snak. Du booker selv tidspunktet i min kalender lige her.

Hvis du har brug for hjælp, vil jeg gerne invitere dig til en uforpligtende snak om muligheden for et samarbejde om din online platform. Du kan læse mere om, hvordan en afklarende samtale foregår hos mig og booke en tid i min kalender her.